martes, 8 de abril de 2008

Anàlisi del paper del llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la comunicació en el curriculum d'Educació Infantil.

Dins del Real Decret 1630/2006, de 29 de desembre on s’estableixen els ensenyaments del segon cicle d’educació Infantil trobem tres grans àrees (coneixement de ú mateix i l’autonomia personal, el coneixement de l’entorn i els llenguatges: comunicació i representació).

Després de veure els continguts i que es treballa dins de cada àrea, el decret parla del llenguatge audiovisual i de les tecnologies de la informació i la comunicació fonamentalment dins de la tercera àrea.

En aquesta àrea tracta de millorar les relacions entre el xiquet i el medi, el treball basat en la comunicació implica potenciar les capacitats de recepció i interpretació dels missatges així es contribueix a millorar la comprensió del xiquet del món i a expressar-se originalment, creativament y imaginativament, que són continguts fonamentals del currículum.

Per tant, tots els llenguatges que es tracten contribueixen al desenvolupament integral dels xiquets, construeixen la seva identitat personal, adquireixen autonomia, demostren les seves emocions, demostren el coneixement del món i percepció de la realitat,.. en definitiva que són molt importants per al desenvolupament del xiquet.

Més concretament ens parla en el segon bloc d’aquesta àrea del llenguatge audiovisual i de les tecnologies de la informació i de la comunicació. En aquest bloc tracta l’iniciació en l’ús d’instruments tecnològics com l’ordinador, la càmera o els reproductors de so i imatge, com a elements de la comunicació. També hem d’apropar als xiquets a produccions audiovisuals com pel·lícules, dibuixos animats o videojocs, valorant críticament els seus continguts i la seva estètica. Els xiquets també han de saber discriminar entre la realitat y la representació audiovisual i finalment, han de prendre progressivament la consciència de la necessitat d’un ús moderat dels mitjans audiovisuals y de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Encara que dins del decret hi haja un bloc dedicat al llenguatge audiovisual i a les tecnologies de la informació i comunicació, penso que a aquest tema se li hauria de donar molta més importància, ja que no especifica ben bé com fer el treball al voltant d’aquest tema i fa una explicació bastant escassa.

A part d’aquest bloc aïllat que tracta sobre aquets tema, també vull afegir que en quasi tots els blocs de continguts tractats per el decret podrien ser treballats mitjançant les TIC i els mitjans audiovisuals, així que no només ens haurem de fixar en el que ens diuen en concret sobre les TIC sinó que haurem d’anar més enllà i intentar treballar tot el que puguem amb recursos tecnològics, ja que les noves tecnologies estan a l’ordre del dia i ens envolten en tot moment.

No hay comentarios: