miércoles, 9 de abril de 2008

Resum i valoració dels Capítols 4 i 5 del llibre "Les TIC a l’Educació Infantil" Jordi Cases i M. Roser Torrescasana. Ed. UOC: Barcelona, 2006.


Després de llegir el capítol 4, he vist més clar la forma d’organització i les diferents possibilitats de distribució en l’espai i coordinació de la gestió de les TIC a l’escola, a més també ens comenta l’aula ideal per a treballar amb unes bones condicions les TIC.

Primer de tot els que s’han d’organitzar són el equip directiu i si hi ha una comissió especifica que s’encarrega de les noves tecnologies. Aquestos han de decidir com aconseguir els ordinadors, el seu manteniment,... i a més informar al claustre de mestres de les possibilitats que tenen i animar-los a que els utilitzen. A més, l’escola necessita d’una bona dotació del maquinari. Una vegada ja s’ha organitzat el tema de l’utilització a dels ordinadors a nivell del centre i dels professors, és quan hem d’entrar a la programació, organització i metodologia dins de cada una de les aules. L’aula ideal seria la que comptaria amb 4 ordinadors connectats a la xarxa escolar i a Internet amb impressora i amb facilitat per endollar perifèrics (càmera digital, de vídeo, canó,...) A més de tot això s’ha de tenir en compte la temporalització de les activitats i la rendibilitat de l’espai i el temps a l’hora de realitzar les activitats ( situació del maquinari, definir el programari, seqüenciar la utilització de les TIC, el tipus d’agrupament de l’activitat, els criteris d’avaluació,...)

D’aquest capítol el que més m’ha cridat l’atenció i més m’ha fet reflexionar han sigut les preguntes de la pàgina 46. Respecte a la primera pregunta que qüestiona si l’ordinador ha d’estar dins de l’aula o a l’aula d’ordinadors, considere millor dins de l’aula perquè així es veu com una eina més per a treballar, ja bé siga com a element de consulta, per a buscar informació o per a ampliar qualsevol contingut tractat a classe. Si els ordinadors estan dins l’aula al final es podrà aconseguir que es consideren com una altra eina més tradicional com pot ser la pissarra o els llibres. Però més que la pregunta de on es poden trobar els ordinadors, m’ha fet més reflexionar si l’ordinador ha d’estar sempre engegat o només en les estones de racons o tallers, m’ha fet reflexionar aquest aspecte, ja que jo normalment sempre el tinc encès, estiga davant o no, així em és més fàcil accedir en qualsevol moment al correu, per fer alguna consulta,... De la mateixa manera que a mi personalment m’agrada sempre tenir-lo encès, crec que dins l’aula també hauria de ser així, per a estalviar temps a l’hora de fer una consulta o ficar-nos a treballar, així es pot aprofitar millor el temps i a més així potser aconseguim que l’ordinador passe a ser una eina més de classe amb tota normalitat.

Baix el meu punt de vista el capítol 5 és el més profitós de tots els que hem llegit, ja que inclou una gran quantitat de direccions de pàgines web que poden ser utilitzades en qualsevol moment a l’aula i hi ha direccions amb activitats per a treballar la majoria de les exigències que demana el currículum per a infantil.

He visitat diverses pàgines de les que indica al capítol i les que més m`han cridat l’atenció són les següents:

- http://www.xtec.cat/%7Eaperez83/infantil.htm M’ha agradat molt ja que hi ha moltíssims recursos per a treballar molts projectes de treball relacionats amb diversos temes, navegant per aquesta pàgina he arribat a les activitats arreplegades a “un món per un forat” que també son de la xtec, he vist que per cada tema, hi ha fotos, dibuixos, un vídeo i activitats, aquesta proposta és molt profitosa per als xiquets que s’inicien en el català ja que conté molts recursos audiovisuals que permeten seguir les explicacions del mussol amb facilitat.

- Una altra pàgina ha sigut la zona clic, d’aquestos recursos havia sentit parlar-ne a les classes d’informàtica quan ens ensenyen a utilitzar el jclic però no havíem aprofundit mai en el seu cercador d’activitats, sabia com fer un una sopa de lletres o un puzzle, però no sabia que existien tantes activitats per descarregar i de tants temes variats.

- La pàgina web www.maestroteca.com també m’apareix molt útil ja que hi ha una gran quantitat d’enllaços educatius d’adreces que són un recurs molt necessari per a un mestre, a més les adreces estan organitzades per temes, un d’ells es el tema de blogs relacionats amb l’educació, que si haguera sabut quant vam tenir la tasca de la recerca de blogs relacionats amb les TIC i amb l’educació, m’hagués sigut de molta utilitat.

- També m’ha aparegut interessant la web de www.didacticolite.com ja que només d’entrada és fàcil navegar per ella i saber com funciona perquè ofereix una guia ràpida per navegar per la web. Es interessant ja que treballa a partir de la literatura, els contes,... la lecto-escritura, que és una de les tasques que més costa als xiquets d’infantil. A més de tot això inclou un espai amb un recull d’experiències d’escoles, que conten el seu treball i la seva evolució, cosa que es de molt de paper per als mestres ja que poden veure si els val la pena emprendre un projecte, o bé s’ha de decidir per un altre.

No hay comentarios: