lunes, 7 de abril de 2008

Resum i valoració dels Capítols 1 i 2 del llibre "Les TIC a l’Educació Infantil" Jordi Cases i M. Roser Torrescasana. Ed. UOC: Barcelona, 2006.


Des de fa uns quants anys estem vivint una revolució digital on s’està canviant la manera de tractar l’informació i de comunicar-nos. Per això hem d’adaptar-nos a aquesta nova realitat per a adequar-nos als canvis. Respecte al nostre futur treball, el de mestres, hem de tenir present que els xiquets arribaran a l’escola formant part d’aquest món digitalitzat i l’estaran utilitzant de manera natural a la seva vida quotidiana.

Per aquest motiu, per que la revolució digital és una realitat i per que els nens conviuen amb ella l’escola ha de procurar adaptar-se, per tant a partir de les TIC s’han de revisar les seqüències d’ensenyament-aprenentatge i adaptar-les per tal de que els siguen realment significatives.

Per tant, l’escola ha de ensenyar a utilitzar les TIC, ensenyar mitjançant les TIC i a més canviar l’activitat per a que això es puga fer realitat i així ajudar als nens i donar-los educació, criteris i coneixements i que cresquen dins d’un esperit constructiu.

Això es el que fa referència al capítol primer, penso que s’ha de tenir molt en compte que haurà xiquets que coneixeran molt les noves tecnologies i d’altres que no les coneixeran gens, per tal com a mestres hem d’adequar aquestes diferencies incitant als nens a que cooperen entre ells i s’ajuden d’uns als altres per a que les diferencies no siguen molt grans i a més que els xiquets que més dominen les noves tecnologies segueixquen avançant favorablement en el seu aprenentatge.

Les TIC estan molt presents en el desenvolupament del nen ja que els nens d’avui en dia han nascut envoltats de les tecnologies més avançades, per tant és natural per a ells. Per tant hem d’aprofitar les noves tecnologies com un recurs natural i així fer-les servir per a fomentar el desenvolupament del xiquet. Per a que realment siguen favorables per a ell hem de tenir cura de la manera en que tractem l’ús de les TIC, així que s’ha d’interactuar amb el nen correctament per a que serveixquen per a adquirir autonomia, potenciar l’ús cooperatiu, millorar la destresa motriu, millorar la qualitat de l’ensenyament desenvolupant els continguts més sistemàticament, reforçar els llenguatges,... i tots aquestos avanços del nen mitjançant les TIC es troben reflexats en el PCC dins de les diferents àrees (descoberta d’un mateix, descoberta de l’entorn natural i social i l’intercomunicació i el llenguatge).

El paper del mestre es l’element fonamental per a desenvolupar les noves tecnologies i per a que aquest desenvolupament sigue satisfactori els mestres han de canviar la seva metodologia i integrar les TIC per a ajudar als alumnes aprendre a aprendre, a promoure la seva autonomia, desenvolupar-se cognitivament i socialment i així que puguen construir el seu propi coneixement. Per tant, s’ha de promoure l’ús de les TIC, formant als professors per a que després puguen ensenyar als xiquets d’una forma adequada i els facen profit de veritat. Dins d’aquest canvi té una rellevància la relació que té el mestre amb els alumnes (a l’hora de crear un entorn ric i motivador per a que d’alumnes potenciar la seva interacció amb els altres) i la relació amb la família (ja que es podria comunicar-se amb la família d’una manera més ràpida mitjançant Internet)

Finalment les TIC també donen molt de peu al treball en equip, ja que donen moltes facilitats a l’hora de compartir materials vertaderament útils per als alumnes i a més els mestres entre ells poden cooperar ajudant-se en la innovació de les tasques i canviant la seva forma d’ensenyament utilitzant les TIC.

Personalment penso que si que cal un canvi d’actitud davant les noves tecnologies, però crec que aquest canvi ha d’assimilar-se poc a poc, fent que les persones es donen conte de la utilitat que realment tenen les noves eines en la vida quotidiana i que quan s’utilitzen s’afavoreix el dia a dia en el que a informació i a comunicació ens referim, jo per exemple, no m’imagino molts dies seguits de la meva vida quotidiana sense mirar el correu o pegar una miradeta a la web del meu poble de les ultimes noticies que van eixint. Utilitzant-les i experimentant la utilitat de les noves tecnologies és com realment és troba la forma d’ensenyar-les i les ganes de transmitir-les per a que els altres puguen tenir les avantatges que ú mateix té al fer-ne ús d’elles.

També crec que tenim que agrair molt a totes les persones que comparteixen els seus recursos per Internet amb els altres ja que així es com realment ens podem beneficiar tots i animaria a tots els que tinguen alguna cosa per compartir que ho facen, perquè així és com crearem un esperit de cooperació amb la resta dels essers humans i disminuirem la rivalitat entre les persones i els que més es beneficiaran d’això seran els nens, que el que realment he d’aconseguir al nostre futur treball com a mestres.

No hay comentarios: